. ضرورت و اهمیت تحقیق
هم اکنون بیشتر سازمانها استراتژی مدیریت دانش را به عنوان پایهی اساسی، توان قابل رقابت و الگوی رشد پایدار را نیز به عنوان بخشی از استراتژیهای سازمانی ومدیریتی به کار میبرند (مهرعلی زاده ،1388: 5).امروزه راهبرد کم کردن حجم دولت، پاسخگو تر کردن آن به نیازهای شهروندان و بهبود پاسخگویی یک جنبش جهانی است که به کارگیری مدیریت دانش در سازمانهای دولتی را به ابزار مهمیبرای باز آفرینی دولت تبدیل کرده است (مکناب،2011: 207-224).موفقیت یک سازمان بستگی به نحوه مدیریت سرمایه فکری دارد(مقیمی؛رمضان،1390: 70).سرمایه دانشی دارایی نهفته و پنهانی سازمانها است که با مدیریت و اداره آن میتوان به مزیتهای رقابتی دست یافت. در واقع دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و شرط موفقیت سازمانها، دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامیسطوح است(ابطحی ؛صلواتی،1382: 52-80).با توجه به مطالب فوق در عصر دانایی محور که در آن دانش، مهمترین سرمایه سازمانها محسوب میشود، تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به کارهای دانشی موجب فزونی روزافزون کاربرد مدیریت دانش در سازمانها شده است. از جمله دلایلی که سازمانها از مدیریت دانش بهره میگیرند میتوان به تشخیص کمبودها در دانش سازمانی، بهرهوری بیشتر از سرمایههای انسانی، یادگیری کارآمدتر و مؤثر کارکنان، ارائه کالاها و خدمات با ارزش افزوده بیشتر، رضایتمندی ارباب رجوع و کارکنان، پیشگیری از تکرار اشتباهات، کاهش بروکراسی، صرفهجویی در وقت، و برانگیختن انگیزه خلاقیت و نوآوریاشاره کرد. از آنجایی که تحقیقات محدودی پیرامون بررسی رابطهعوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانش صورت گرفته است و با توجه به اینکه در شرکتهای شهرک صنعتی دلیجان چنین تحقیقی انجام نگرفته است انجام این تحقیق ضروری به نظر میرسد.
1-3.اهداف تحقیق
-
- بررسی عوامل موثربر کارایی سیستم مدیریت دانش درشرکتهای شهرک صنعتی دلیجان
2- بررسی قابلیتهای فناوری اطلاعات در شرکتهای شهرک صنعتی دلیجان
1-4. فرضیههای پژوهش
-
- بین ساختارسازمان و کارایی سیستم مدیریت دانش رابطه وجود دارد.
-
- بین سطح دانشی کارکنان و کارایی سیستم مدیریت دانش رابطه وجود دارد.
-
- بین آموزش مرتبط با مدیریت دانش و کارایی سیستم مدیریت دانش رابطه وجود دارد.
-
- بین قابلیتهای فناوری اطلاعات و کارایی سیستم مدیریت دانش رابطه وجود دارد.
-
- بین کارایی سیستم مدیریت دانش و عملکرد مشتری رابطه وجود دارد.
1-5.روش انجام تحقیق
این تحقیق به روش پیمایشی یا پهناگر به اجرا درخواهد آمد. این تحقیق، وضعیت فعلی جامعه آماری را در قالب چند متغیر بیان میکند.
از ویژگیهای اصلی این روش استفاده از چارچوب نمونه گیری، تعمیم یافتههای حاصل از اجرای تحقیق بر روی افراد نمونه به کل جامعه آماری و استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات را میتوان نام برد.
بنابراین تحقیق حاضر، تحقیق توصیفی از نوع کاربردی میباشد. لذا از آنجائیکه نتایج این تحقیق میتواند به طور عملی مورد استفاده قرار گیرد، یک تحقیق کاربردی است.
1-5-1. روش و ابزار گردآوری اطلاعات
جمع آوری اطلاعات در این تحقیق در دو مرحله صورت میگیرد در مرحله اول جمع آوری اطلاعات از طریق روش کتابخانهای صورت میگیرد که شامل کتب، پایان نامهها، مقالات و … میباشد. در مرحله دوم از پرسشنامهی بسته استفاده خواهد شد که برحسب سطوح و ابعاد مسأله اصلی و سؤالات تحقیق تهیه خواهد شد. این پرسشنامهی استاندارد تهیه شده در مراحل اولیه به بوتهی پیش آزمون گذاشته و از میزان اعتبار و روایی آن اطمینان حاصل گردیده. پس از رفع نقیصههای احتمالی و کاستیها و تصحیح همهی ابعاد آن به صورت نهایی درخواهد آمد.
1-5-2.جامعه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری جامعهای است که محقق، آزمودنیها را از طریق نمونه گیری از میان جامعه انتخاب خواهد کرد و محیط پژوهش مکانهایی هستند که تحقیق در آن مکانها انجام میگیرد.( پاریزی، ۱۳۷۸: 177-190).
شامل مدیران منابع انسانی تمامیشرکتهای موجود در شهرک صنعتی دلیجان میباشد
نمونه آماری : با توجه به آنکه جامعه آماری شامل طبقاتی از انواع شرکتهای صنعتی است لذا از روش نمونه گیری طبقه بندی، متناسب با حجم هر طبقه استفاده میشود حجم نمونه در این تحقیق برابر با 110 نفر از مدیران شرکتهای موجود در شهرک صنعتی دلیجان میباشد.
1-5-3.روش تجزیه و تحلیل دادهها
پس از تکمیل پرسشنامهها و اتمام گردآوری اطلاعات، بازبینی و کدگذاری آنان انجام میگیرد. سپس استخراج و پردازش دادهها و اطلاعات مندرج در پرسشنامهها با استفاده از نرم افزار SPSS به اجرا در میآید.
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد از آمار توصیفی برای دادههای جمعیت شناختی و دیگر دادههای توصیفی بصورت جداول، شاخصهای مرکزی و نمودارها از نرم افزار SPSS استفاده خواهد شد.از آمار استنباطی به کمک نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از نمونه آماری در مورد سؤالات استفاده خواهد شد؛ برای آزمون فرضیهها در صورت لزوم از هریک از آزمونهای موجود در نرم افزار SPSSشامل آزمون همبستگی اسپیرمن، ، و فریدمن استفاده میشود.
1-6. قلمرو تحقیق ( زمانی ، مکانی ، موضوعی )
الف) زمانی :تحقیق تقریباً از دو سال پیش با مطالعه وحضور در جلسات مختلف به عنوان پیش زمینه پایان نامه شروع شد ولی عملا” در فاصله زمانی از ابتدای اردیبهشت 92 تا پایان آبان ماه1392 انجام شد.
ب) مکانی : تحقیق در شرکتهای شهرک صنعتی دلیجان انجام گردید.
ج) موضوعی : تحقیق در باب موضوع بررسی رابطهعوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانش
صورت گرفت.
1-7. تعریف واژگان و اصطلاحات
دانش :مجموعهای از اطلاعات مناسب ساخت یافته و الگومدار در حوزه معین است .میتوان گفت که دانش شکل غنی شده و بارور شده اطلاعات میباشد که همراه با فهمیدن چگونگی وچرایی است (سرلک و فراتی ،1387: 11).
دانش ضمنی :عبارت است از دانش فردی و شخصی نهفته در تجربیات فردی که بیشتر از طریق تماس چهره به چهره و نشستهای حضوری مبادله میگردد(شائمیبزرگی،1384: 1-13).
دانش صریح :عبارت است از دانش رسمیکه میتواند به صورت اطلاعات در آمده و مستند سازی گردد. مواردی مانند گزارشها ،مقالات ،دفترچههای راهنما، تصاویر ،فیلمها ،بستههای نرم افزاری (شائمیبزرگی،1384: 1-13).
دانش سازمانی :بیانگر دانش چگونگی انجام امور به گونهای است که سازمان بتواند به رسالت خود جامه عمل بپوشاند . این دانش در برگیرنده تمام دانش ضمنی و صریح در خصوص طریق عملکرد کاری کارکنان است . این دانش نمایانگر تواناییهای خلاق ،حل مسأله مشتریان ،کارکنان و شرکای سازمان است .حتی مشتریان میتوانند به این منبع دانش کمک کنند (رادینگ،1383: 24).
مدیریت دانش : مدیریت دانش فعالیتی مدیریتی است که دانش را توسعه ،انتقال ،ارسال ،ذخیره سازی واعمال میکندو همچنین اطلاعات واقعی جهت واکنش واتخاذ تصمیمات صحیح با هدف تحقق سازمانی را در اختیار سازمان قرار میدهد(Hung, et, al. 2005:164-183).
کارایی: کمترین زمان یا انرژی مصرفی برای بیشترین کاری که انجام شده است